Wat is een kwalificatie, en waarom zou ik dat willen?

Een kwalificatie is een administratieve bevestiging waarmee wordt aangegeven of iemand competent is bevonden op een aantal competenties. Binnen de Scouting Academy kan aan iemand een kwalificatie worden toegekend als deze alle competenties beheerst van de kwalificatiekaart van een functie. Voor deze kwalificaties krijgt deze persoon dan ook een insigne, dat heet kwalificatieteken.

Een gekwalificeerd iemand heeft aangetoond dat hij of zij alle nodige competenties in huis heeft voor zijn of haar functie. Je hebt bijv. als gekwalificeerd leiding o.a. aangetoond dat je weet wat het scoutingspel inhoudt, hoe je de kwaliteit van het programma bewaakt en zorg draagt voor de kinderen. Naast een mooie nieuwe insigne op je uniform, draag je (en je speltak) daarmee ook uit een stuk kwaliteit te bezitten!